Kerro näkemästäsi ja kokemastasi

Epäsuhta -Sami

On tärkeää kertoa kokemuksista, jotta yleinen tietoisuus lisääntyy ja ihmisten kiinnostus etsiä uusia vaihtoehtoja lisääntyy. Voi hyvinkin olla, että monet matkustajat olisivat kiinnostuneita reiluista vaihtoehdoista, mutta jos niistä ei kerrota missään, ei matkustaja tiedä paremmasta.

Niin sanottu puskaradio ja vertaisarviointi ovat tehokkaita tapoja tavoittaa paljon ihmisiä, ja etenkin asiasta kiinnostuneita ihmisiä.

Monille on tärkeää kuulla muiden kokemuksista ja niiden pohjalta päättää tuleva matkakohde tai jokin palvelu matkakohteessa.

Reiluista vaihtoehdoista kertominen lisää tietoisuutta ja halua etsiä uusia vaihtoehtoja. Mikäli jokin kohde/matkatoimisto/palvelu yms. on yleisesti koettu arveluttaviksi, matkailija haluaa varmasti etsiä vaihtoehtoja.

Kertominen hyödyttää monia, niin seuraavia matkustajia kuin paikallisia toimijoita.

Positiivista palautetta annettaessa ihmiset kuulevat toimivista ”reiluista” vaihtoehdoista, mikä voi lisätä jonkin kohteen/palvelun ym. suosiota.

Kysyntä reiluja vaihtoehtoja kohtaan lisää paikallisten toimijoiden ja matkanjärjestäjien kiinnostusta kehittää palveluitaan ja tuotteitaan reilumpaan suuntaan.

Mahdolliset epäkohdat ja vääryydet saadaan selville ja niitä voidaan parantaa. Ilman palautetta on vaikea havaita epäkohtia tai ”vääryyden tekijällä” ei ole intressiä korjata asiaa jos asiakkaat eivät siitä huomauta.

ENNEN MATKAA:

  • Ennen matkaa olisi hyvä etsiä tietoa keskustelupalstoilta muiden kokemuksista. Ja esittää kysymyksiä keskusteluissa.
  • On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki mitä internetiin kirjoitetaan, ei ole totta. Joku voi hyvinkin mainostaa palveluitaan keskustelupalstoilla tai jopa mollata kilpailijoita.

PERILLÄ KOHTEESSA:

  • Matkan aikana olisi tärkeää kertoa matkanjärjestäjälle asioista, niin hyvistä kuin huonoista.
  • Jos kohtaat jotain suoranaisen rikollista, ole rohkea ja uskalla ilmoittaa viranomaisille, tai ainakin matkanjärjestäjälle.

MATKAN JÄLKEEN:

  • Viimeistään palattua kotiin, pitäisi matkanjärjestäjälle antaa palautetta niin hyvistä kuin huonoistakin asioista.
  • Erittäin hyvä ja tehokas tapa tavoittaa paljon lukijoita on internetin keskustelupalstat ja blogit sekä forumit.

Esimerkkejä keskustelupalstoista tiedon etsimiseen:

Suomi24.fi, TripSay.com, TripWolf.com, TripAdvisor.com, virtualtourist.com, touristforum.net, hostelworld.com